MOJOformusiclogo.png
VEILINGSTUK 63

VEILINGSTUK 63

THE MOJO BARRIER
DE EERSTE BARRIER OOIT DIE WORDT VERKOCHT

Foto: Timo Pisart

Jaar: 2018
Donatie: The Mojo Barriers
Adviesprijs € 400,-

Unieke kans: voor het eerst in de geschiedenis wordt er een Mojo Barrier te koop aangeboden. Deze uitvinding van MOJO’s John Mulder zorgde in 1988 voor een revolutie op het gebied van evenementenveiligheid en is inmiddels onmisbaar op ieder groot concert en festival.

Het wereldberoemde hek is nog nooit eerder te koop aangeboden: de Mojo barriers zijn enkel te huur.

HET VERHAAL

Onderstaande quote is afkomstig uit het artikel: Hoe Mojo met een hekje de wereld over ging van 3voor12 / Timo Pisart:

Het begon allemaal toen Michael Jackson op 2, 5, 6 en 7 juni 1988 zijn eerste reeks Nederlandse solo-concerten gaf in het Feyenoord Stadion. John Mulder, toen hoofd productie van Mojo, schrok zich een hoedje bij die shows: ‘Er pasten in de Kuip zestienduizend mensen op het veld, die allemaal vooraan wilden staan om Michael Jackson te zien. Dat werd een gigantisch geduw, waardoor we wel 100 à 150 meisjes uit het publiek moesten trekken en tussen de steigerbuizen voor het podium moesten doorgeven, nog voor de show was begonnen. Het was echt gevaarlijk, een grote chaos. Uiteindelijk hebben we op een enkele avond 350 EHBO-gevallen gehad.’

John tikte na afloop van het Michael Jackson-concert dus zijn collega Leon Ramakers aan en zei: ‘Dit kan zo niet langer. Als het zo doorgaat in deze industrie, gaan er doden vallen, en ik wil daar niets mee te maken hebben. Of we vinden er iets op, of ik kap ermee.’  

Natuurlijk vond hij er uiteindelijk wat op. Geïnspireerd door een vergelijkbaar maar kwalitatief inferieur systeem in Amerika ging hij met een kennis aan de tekentafel zitten om het hekje te ontwerpen zoals we dat nu kennen: een simpel aan elkaar te monteren hek van 1.20 meter breed dat modder, water en bollingen in het terrein kan overwinnen en niet zomaar kan omvallen bij grote druk, met een trappetje waar de security op kan gaan staan en aan de andere kant ook een vloertje waar publiek op kan gaan staan.

——

De Mojo barrier werd al snel onmisbaar en het bedrijf groeide uit tot de vaste provider van wereldsterren als The Rolling Stones, U2, Prince, Metallica, Madonna en Bruce Springsteen.

Ook werd de barrier in 2005 tentoongesteld in het Museum Of Modern Art (MOMA) in New York.

VEILINGSTUK 62

VEILINGSTUK 62

VEILINGSTUK 64

VEILINGSTUK 64